19.01.15

Minu vastused ''SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks'' koostatud küsimustele





Minu ja ilmselt kõigi teiste riigikogu 2015 kandidaatide elektroonilisse postkasti jõudis kiri SA-lt Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks eesmärgiga ’’selgitada välja kõigi riigikogu valimistel osalevate kandidaatide seisukohad seonduvalt kooseluseadusega, mille rakendussätete vastuvõtmise küsimusega hakkab parlamendi järgmine koosseis mh tegelema.’’ Kirjas oli välja toodud, et võimalikult paljud valijad oleksid kandidaatide seisukohtadest teadlikud ja langetaksid hääle andmisel informeeritud otsuse. On väga meeldiv, et kandidaatidelt ei küsita ainult valimislubadusi vaid ka seisukohti mõningates küsimustes.

Otsustasin vastata sihtasutuse poolt korraldatud küsitlusele aga leian, et parim viis oma seisukoht selles küsimuses väljendada on seda ise tehes ja avalikustades. Selle kasuks otsustasin järgnevatel põhjustel: puudus ülevaade, millisel viisil andmeid kasutatakse ja kuvatakse; ma ei tea, kus on minu seisukohaga võimalik avalikult tutvuda; küsimustele ei  olnud võimalik vastata argumenteeritult(oli kommentaarideks mõeldud lahter, mida aga ei avalikustata).

Kas toetaksite riigikogu liikmena kooseluseaduse jõustumist?
Toetan riigikogu liikmena kooseluseaduse jõustumist. Esiteks usaldan Eesti Vabariigi õiguskantsleri seisukohta, et tänane Eesti õigusruum on vastuolus põhiseadusega, sest kõigi koos elavate inimeste põhiõigused ei ole kaitstud. Teiseks puudutab antud seadus eelkõige mitte abielluda soovivaid heteropaare ja annab vabalt koos elavatele isikutele võimaluse reguleerida oma õiguslikke suhteid – elulisi probleeme, mis on seotud pärimise, hoolekande, vara ja muude pereelus oluliste teemadega. Antud küsimus puudutab viimase rahvaloenduse tulemuste põhjal üle 170 000 vabaabielus inimese.
 
Kas pooldate perekonnaseaduse muutmist nii, et abielu saaks sõlmida ka samast soost isikute vahel?
Perekonnaseaduse § 1.  abielu sõlmimise eeldused ütleb, et abielu sõlmitakse mehe ja naise vahel. Mina samuti eeldan, et abielu sõlmitakse mehe ja naise vahel aga ei näe seda kivisse raiutud kujul. Ma ei sunni enda eelistusi teistele peale ja ei näe, et minu õigusi või vabadusi rikutakse kui ühiskonnas diskussiooni tulemusel leitakse uus tõlgendus abielu eeldusteks. Sisuliselt seisneb abielu ilma kirikliku laulatuseta riigi poolt fiktseeritavas formaalses kokkuleppes kahe poole vahel, mis sisaldab poolte õigusi ja kohustusi. Mina leian, et fookuse peaks viima hoopis küsimusele, kas kirikud on nõus samasooliste paaride kirikliku laulatamisega?
 
Kas pooldate abielu määratlemist põhiseaduses mehe ja naise vahelise liiduna? 
Põhiseaduses ei ole abielu määratletud mehe ja naise vahelise liiduna ja ma leian, et selle määratlemine sellisel kujul põhiseaduses ei ole põhjendatud,sest ei too juurde lisandväärtust.

Minu seisukoht on, et andmaks võimaluse seaduslikult määratleda kooselu ka teisel alusel kui ainult abielul, loob kindlama pinnase perede turvalisusele ja õigustele. Perekonnaelu mõiste ei kätke endas enam ainult traditsioonilist abielul põhinevat peremudelit vaid ka ebatraditsioonilisi perekondi, nt homo- ja transseksuaalide kooselud ning nende lapsed, kes on sündinud sperma loovutamise ja ühe partneri kunstliku viljastamise või surrogaatema abil.
Sellega olengi ühe riigikogu kandidaadina avalikult oma arvamuse väljendanud ja saan kindel olla, et minu seisukohad koos põhjendustega on jõudnud avalikkuse ette.